فهرست مطالب

پژوهشنامه انقلاب اسلامی - پیاپی 32 (پاییز 1398)

پژوهشنامه انقلاب اسلامی
پیاپی 32 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدجواد فتحی*، مجتبی عبدخدایی، صارم شیراوند صفحات 1-22
    هدف

    غرب آسیا واجد نوعی از سیستم آنارشیک منطقه ای است که غالبا بر اساس قواعد واقع گرایانه سیاست و قدرت عمل می نماید. سرشت نهفته در این سیستم موجب گردیده که رویدادهای منطقه ای، دگرگونی در رفتار بازیگران، بر امنیت و منافع سایر اعضای این زیرسیستم راهبردی تاثیرات جدی بگذارد. موضوعات منطقه ای متعددی موجب به وجودآمدن دیدگاه تقابلی میان ایران و رقبای منطقه ای در خاورمیانه گشته و رسیدن به ثبات و تفاهم در روابط متقابل را سخت نموده است. لذا هدف اصلی مقاله حاضر پاسخ گویی به این سوال است که کدهای ژیوپلیتیک منطقه ای ایران از یک سو چه تاثیری بر رفتار سیاسی و رقابت با بازیگران رقیب منطقه ای در خاورمیانه داشته است و از سوی دیگر این مسئله چه تاثیری بر آینده انقلاب اسلامی ایران برجای می گذارد؟

    روش شناسی پژوهش

     پژوهش حاضر ضمن استفاده از روش کیفی تحلیل منابع و اسناد کتابخانه ای سعی بر این دارد که به شیوه توصیفی و تحلیلی و بهره گیری از ابزار فیش برداری، مسئله پژوهش و ابعاد آن را به منظور یافتن پاسخ مناسب برای پرسش اصلی مورد کنکاش قرار دهد.

    یافته ها

    کدهای ژیوپلیتیکی منطقه ای ایران در غرب آسیا نشان گر مناطق حیاتی منافع این کشور است و به واسطه اهمیت راهبردی که دارند، رقابت این کشور با دولت های منطقه ای و برون منطقه ای رقیب و مقابله با تروریسم را به منظور تامین منافع و امنیت ملی ناگزیر ساخته است. ایران یک کنشگر اصلی در تحولات سوریه، عراق، بحرین و یمن است بررسی روند این بحران ها بدون مداقه و امعان نظر پیرامون چرایی، چگونگی، انگیزه، اهداف، سیاست ها و اهرم های نقش آفرینی ایران میسر نیست.

    نتیجه گیری

    در صورت موفقیت دولت های رقیب  ایران در منطقه (نظیر ترکیه، عربستان سعودی و امارات) و رژیم های دشمن (نظیر آمریکا و رژیم صهیونیستی) و مشخصا برهم خوردن موازنه قدرت علیه ایران در کدهای ژیوپلیتیکی عراق، سوریه، بحرین و یمن، آینده انقلاب اسلامی نیز با خطرات قریب و جدی در بعد فرامرزی و متعاقب آن امنیت سرزمینی مواجه خواهد شد. با اینکه در شرایط کنونی ایران از حضور، نفوذ و قدرت چانه زنی برجسته ای در کدهای ژیوپلیتیکی فوق الاشاره برخوردار است و اکنون روند تحولات غرب آسیا در جهت مطلوب منافع انقلاب اسلامی است، منتها این مسئله و روند در آینده قطعیت نداشته و ممکن است که در نتیجه وقوع برخی رویدادهای جدید، روندهای نوظهوری در جهت مخالف با منافع ایران و انقلاب اسلامی پدیدار گردد.

    کلیدواژگان: ایران، کد ژئوپلیتیک، سیاست خارجی، منافع ملی، آینده پژوهی، انقلاب اسلامی
  • حبیب الله حلیمی جلودار* صفحات 23-43
    هدف

    امام خمینی(ره) در طول زندگی سیاسی خود و نیز در زمان رهبری انقلاب اسلامی (68-57) درباره ی سیاست های استکبار برای نفوذ در انقلاب اسلامی جهت براندازی یا تغییر ماهیت آن، نکاتی را بیان کردند که ضرورت دارد برای صیانت از نظام اسلامی بدان توجه شود. این مقاله به این سوال پاسخ داده است که آیا سخنان امام (ره) در موضوع سیاست های نفوذ، شواهد، مستندات یا خاستگاه قرآنی دارد؟

    روش شناسی پژوهش

     روش این پژوهش، اسنادی است و برای جمع آوری اطلاعات از تکنیک فیش برداری استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته ها حاکی از این است که حضرت امام راه های نفوذ به انقلاب را شبهه افکنی، عوام فریبی و انحراف اذهان عمومی، اعمال سیاست خوف و رجاء، ایجاد اختلاف، القای ناامیدی و نفی خودباوری، شایعه سازی و شایعه پراکنی، تحریف گری و... می داند و با شواهد و مستندات قرآنی، آنها را بیان و پیش بینی می نماید؛

    نتیجه گیری

    لذا کلام امام به تمامه منطبق با فرامین و نواهی خدای سبحان در قرآن کریم است؛ آنجا که از شبهه افکنی دشمن برای نفوذ در انقلاب اسلامی سخن گفت اشاره به کلام خداوند است که قلب های مریض با دستاویز قرار دادن متشابهات، محکمات را از مسیر خود خارج می سازند؛ وقتی سخن از عوام فریبی و انحراف اذهان عمومی بود به فرمایشات قرآن در باره سیاست های فرعون و نمرود اشاره داشت. امام راحل(ره) به اعمال سیاست خوف و رجاء نیز اشاره داشتند که با سیاست های استکباری فرعون در کشتن پسران و زنده نگه داشتن دختران منطبق است. و نیز از ایجاد اختلاف توسط دشمن هشدار دادند که با اعتصام به حبل متین الهی در قرآن کریم هماهنگی دارد.

    کلیدواژگان: راه های نفوذ، استکبار، شیطان، شواهد قرآنی، انقلاب
  • علیرضا علی صوفی*، محمد رضا صادقی صفحات 45-64
    هدف

    یکی از اقدامات چالش برانگیز در اوایل سلطنت محمدرضا شاه، برپایی مجلس موسسان بود که در آن، حق انحلال مجلس شورای ملی و مجلس سنا به مقام سلطنت تفویض گردید. شاه با استناد به این مصوبه، در اوایل سال 1340ش/1961م، مجلس را منحل نمود و در دوره طولانی تعطیلی مجلس، قوانین زیادی توسط دولت تصویب گردید که برخی از آنها مخالف شریعت اسلام بودند و منجر به شکل گیری نهضتی دینی و مردمی گردید. هدف از این پژوهش آن است که علل موثر در برپایی مجلس موسسان و بازتاب آن در نهضت امام خمینی(ره) مورد شناسایی و بررسی قرار گیرند.

    روش شناسی پژوهش

     پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی از نوع تاریخی، صورت گرفته است و داده های مربوطه از میان منابع معتبر، شامل کتب دست اول، اسناد آرشیوی، روزنامه های قدیمی، متون سخنرانی ها و خاطرات افراد مطلع گردآوری و تحلیل شده است.

    یافته ها

     یافته های تحقیق حاکی از آن است که محمدرضا شاه به تشکیل حکومت فردی گرایش داشت و برای تحقق آن، مجلس موسسان برپا گردید و از سوی دیگر امام خمینی(ره) که خواهان تشکیل حکومت اسلامی بودند، به شیوه ای منطقی و قانونی، یکی از محورهای نهضت انقلابی را در مبارزه با آن استوار نمودند.

    نتیجه گیری

     برپایی مجلس موسسان سرآغاز از بین رفتن مشروعیت سیاسی رژیم بود که با کودتای 28 مرداد تعمیق یافت. با تصویب قوانین غیراسلامی در دوران انحلال مجلس و شکل گیری قیام 15 خرداد به رهبری امام خمینی(ره)، مشروعیت مذهبی رژیم نیز از بین رفت و زمینه های فروپاشی آن را فراهم نمود.

    کلیدواژگان: رژیم پهلوی، قانون اساسی، امام خمینی، نهضت انقلابی
  • سعید محمدخانی*، علی اکبر کجباف، مرتضی دهقان نژاد صفحات 65-86
    هدف

    این مقاله به دنبال بررسی وضیعت تولید ملی در دوره پهلوی دوم است به عنوان فرضیه چنین به نظر می رسد که رژیم پهلوی ارزش چندانی برای تولید ملی و حمایت از کالای داخلی قایل نبود و همواره با تاکید بر درآمدهای نفتی و سیاست درهای باز، واردات کالاها را در دستور کار قرار می داد و همین امر، تخریب کننده جریان تولید ملی در ایران می شد.

    روش شناسی پژوهش

     از این منظر، مقاله حاضر با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و روش پرسشنامه ای تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد؛ آسیب های پیشروی تولید ملی در زمان رژیم پهلوی کدامند و چه تاثیری بر روند اقتصاد ایران داشته اند؟ برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS بهره گرفته می شود.

    یافته ها

     مفروض مقاله این است که رژیم پهلوی بر واردات محصولات اقتصادی تاکید بیشتری از تولید داخلی داشته است و درآمدهای نفتی بر این مسئله تاثیر زیادی داشته اند.

    نتیجه گیری

     به هر حال، عواملی همچون؛ اعطای معافیت های گمرکی، دخالت های دولت در امور اقتصادی، وابستگی اقتصاد به کالاهای خارجی، واردات محصولات زراعی، صنعت وابسته، عدم حمایت از تولیدگران داخلی و ساختارهای اقتصادی فاقد کارآمدی باعث تخریب وجوه تولید در دوران پهلوی شده است.

    کلیدواژگان: تولید ملی، محصولات داخلی ایران، رژیم پهلوی، وابستگی اقتصادی، محصولات زراعی، ساختارهای اقتصادی، معافیت گمرکی، صنایع وابسته
  • مصطفی کرمی*، سید امیر نیاکوئی، قدرت احمدیان صفحات 87-112
    هدف

    انقلاب اسلامی ایران از ابتدای دهه ی 1360، الگوی کنش سیاست خارجی کشور را  دست خوش تحولاتی بنیادین کرد. درک دلایل این تغییر و تحول در سیاست خارجی، به دلیل اینکه دوره ی شکل گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، مسئله ای محوری است. از این رو، این مقاله درصدد درک و تبیین عوامل شکل دهنده به جهت گیری سیاست خارجی در این دوره است.

    روش شناسی پژوهش

     این پژوهش بر بهره گیری از روش شناسی رهیافت اقتصاد سیاسی به عنوان یک روش تحلیلی التقاطی باترکیبی از روش های تحلیلی و تیوری های رشته های مختلف علوم اجتماعی متکی است. لذا اساسا محور این تحلیل تعامل میان دولت و بازار به عنوان تجسم سیاست و اقتصاد در دنیای جدید می باشد. بنابراین، از شناخت شناسی، هستی شناسی و روش شناسی متکثر برخوردار است.

    یافته ها

     بر این اساس شکل گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی بازتاب تغییر ماهیت دولت به معنی ساخت و ایدیولوژی قدرت، ساختار اقتصادی و سیاست های ناشی از آن و ماهیت نیروهای اجتماعی و نوع رابطه آنها با قدرت مستقر در یک فضای متعامل است.

    نتیجه گیری

     بدین ترتیب، در پرتو هژمونی نیروهای سیاسی اسلام گرا و به حاشیه رفتن سایر نیروهای سیاسی ساختار قدرت متمرکز شکل گرفت. در این شرایط با غلبه گرایش های مردم گرایانه اقتصادی و تاکید بر استقلال سیاسی و اقتصادی تاکید بر الگوی درون زای توسعه مورد توجه قرار گرفت و اتکای به اقتصاد نفتی به عنوان عامل تامین کننده منابع اقتصادی دولت پایدار ماند. اتکای این دولت با الگوی مشارکت بسیج گرایانه و در پیوند و پشتیبانی نیروهای اجتماعی مذهبی و مستضعف رقم می خورد که با منافع و ارزش های این طبقات همسویی و همراهی داشت. لذا در اثر این تعامل سیاست خارجی جهت گیری تجدیدنظر طلبانه و در مخالفت با ارزش ها و ساختار نظام بین الملل شکل گرفت.

    کلیدواژگان: سیاست خارجی، اقتصاد سیاسی، دوره جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران
  • قدسی علیزاده سیلاب، زاهد غفاری هشجین * صفحات 113-136
    هدف

    هدف اصلی مقاله حاضر شناخت و تحلیل اجماع سازی در اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای است. بدین ترتیب مقاله حاضر درپی پاسخ به این سوال اصلی است که اجماع سازی در سبک رهبری امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای چگونه است؟

    روش شناسی پژوهش

     به منظور پاسخ به سوال مقاله از روش تحلیل اسنادی که از انواع روش های کیفی است استفاده شده است. با این روش، اسناد و مدارک موجود شامل کتب، مقالات و پایان نامه ها و اسناد بررسی شده است.

    یافته ها

     با بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای، مولفه هایی مانند: مشورت، گفتگو و استدلال و انتخابات در اجماع سازی مورد توجه امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای بوده است. می توان گفت اجماع سازی در اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای، دارای جایگاه ویژه ای است.

    نتیجه گیری

     لذا پس از بررسی اندیشه سیاسی ایشان، در ادامه سعی شده است شواهدی از مشورت، گفتگو و انتخابات در اجماع سازی به تفکیک ارایه شود. با مطالعه در سبک رهبری حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای می توان گفت ایشان در زمینه امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و... از طریق مشورت، گفتگو و مذاکره و همچنین مشارکت همگانی اقدام به اجماع سازی نموده اند. بدین ترتیب با سبک رهبری خود در زمینه اجماع سازی، الگو سازی نمودهاند.  

    کلیدواژگان: اجماع سازی، امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای، مشورت، گفتگو، انتخابات
  • حسن بشیر، مجید مختاری* صفحات 137-157
    هدف

    دولت جمهوری اسلامی ایران براساس اصل یازدهم قانون اساسی و مبانی دینی حکومت موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ایتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار داده و در راستای «تحقق وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام» کوشش پیگیر به عمل آورد؛ این مهم مستلزم انجام مطالعات سیاستگذاری در ابعاد مختلف خصوصا عرصه فرهنگی به عنوان مهم ترین مزیت انقلاب اسلامی است. امروزه هزینه های سنگین تفرقه و نزاع در میان مسلمانان منطقه و شرایط جهانی ضرورت توجه به آرمان وحدت اسلامی را دوچندان کرده است. هدف مقاله ارایه الگویی برای سیاستگذاری فرهنگی ج.ا.ا. به منظور ایجاد و تقویت وحدت در ایران و جهان اسلام است.

    روش شناسی پژوهش

     در بخش مفهوم شناسی توضیح داده می شود که وحدت به معنای یکسان سازی نیست و نظریه منتخب «وحدت در عین کثرت» است. مقاله در چهارچوب نظریه های سیاست گذاری فرهنگی و ارتباطات میان فرهنگی با روش مطالعات کتابخانه ای و تحلیل مضمون برای ارایه الگوی سیاست گذاری فرهنگی وحدت اسلامی در ج.ا.ا. ، ابتدا مبانی و ارزش هایی که آرمان وحدت اسلامی مبتنی برآنها است را تبیین، سپس اهداف عینی و قابل دستیابی برای این آرمان ترسیم و نهایتا راهبردها و سیاست های عملیاتی در راستای اهداف را بیان می کند.

    یافته ها

     یافته های مقاله ارایه سیاست های عینی برای کارگزاران ج.ا.ا. در راستای وحدت اسلامی با تاکید بر عرصه های فرهنگی به ویژه حوزه رسانه و فضای مجازی است.

    نتیجه گیری

     نتایج حاصله در قالب نمودار و جدول ارایه می شود. از نتایج مهم مقاله این است که بدون ایجاد گفتمان کثرت گرایی و تحمل مخالف در میان مسیولان و آحاد مردم ایران سخن از هم گرایی و وحدت در جهان اسلام شعار نافرجامی بیش نیست.

    کلیدواژگان: وحدت اسلامی، سیاست گذاری فرهنگی، فرهنگ و ارتباطات، جمهوری اسلامی ایران، مجمع جهانی تقریب
  • محسن جلیلوند، بهنام سرخیل* صفحات 159-182
    هدف

    گفتمان «اسلام سیاسی فقاهتی» که برآمده از مفاهیم و هنجارهای برساخته انقلاب اسلامی است، از همان ابتدا نسبت به سایر اندیشه ها، جریان های فکری و نهادها با حساسیت نگریسته است. این مساله از یک سو به دلیل ماهیت فرهنگی- اجتماعی انقلاب اسلامی و از سوی دیگر جایگاه خطیر سینما بر حوزه های فرهنگی و افکار عمومی دارای اهمیت مضاعفی است. مقاله حاضر درصدد است بر اساس دسته بندی تاریخی رایج ابرگفتمان اسلام سیاسی فقاهتی مشتمل بر پنج خرده گفتمان «مصلحت گرایی اسلامی، سازندگی، مردم سالاری، عدالت محوری و خرده گفتمان اعتدال» به تبیین و بررسی نمودهای سینمای سیاسی در هر یک از این دوره ها بپردازد.

    روش شناسی پژوهش

     پژوهش با بهره گیری اسناد مکتوب و آثارسینمایی و از طریق روش توصیفی- تحلیلی و در چارچوب گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی، به این پرسش پاسخ می دهد که گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی چه جایگاهی بر روند سینمای سیاسی ایران داشته است؟

    یافته ها

    به نظر می رسد سیاست های کلان فرهنگی کشور در حوزه سینمایی طی چهار دهه گذشته با وجود فراز و فرودهای نسبی تحت تاثیر ابرگفتمان اسلام سیاسی فقاهتی شکل گرفته است. به گونه ای که اغلب تصمیم گیرندگان و مسیولین حوزه سینمایی در هر مقطع زمانی متناسب با خرده گفتمان های برآمده از این ابرگفتمان با اقداماتی نظیر تشکل سازی (مانند حوزه هنری انقلاب اسلامی)، نهادسازی (مانند سازمان سینمایی) و یا حمایت از تولید فیلم های با مفاهیم برساخته انقلاب اسلامی (مانند فیلم‎های دفاع مقدس) از خطوط کلی یکسانی تبعیت نموده اند.

    نتیجه گیری

    اسلام سیاسی فقاهتی در چارچوب ترویج «فرهنگ انقلابی» و مقابله با «تهاجم فرهنگی» تلاش نموده شاخص ها و مفاهیم سازنده این گفتمان همچون ظلم ستیزی، نفی بی عدالتی و کمک به هم نوعان را از طریق سینما تولید و بازتولید نماید.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، سینمای سیاسی، دفاع مقدس، اسلام سیاسی، سیاست فرهنگی
|
  • Mojtaba Abdokhodaei, Sarem Shiravand Pages 1-22

    The Middle East is a regional anarchy system that often works according to the realistic rules of power politics. The inherent nature of this regional system has brought about changes in the behavior of actors, on the security and the interests of other members of the Middle East region. In the regional rivalry of Iran and rival regional players, especially in Saudi Arabia, one can see the effects of ideological and geopolitical rivalry. The activation of the allies and the support of the groups is another part of the signs of rivalry between Iran and these Saudi-dominated regional who have been ousted by the glorious Islamic Revolution of Iran in 1357. Several regional issues have led to the emergence of a convergence of views between Iran and regional rivals in the Middle East, and has made it difficult to achieve stability and understanding in interrelations. The present paper seeks to answer the question of how regional geopolitical codes on the one hand affect political behavior and rivalry with regional rivals in the Middle East. On the other hand, how does this effect affect the future of the Islamic Revolution of Iran? Does it leave? The hypothesis of the research is that the choice of geopolitical code by the region of the Islamic Republic of Iran, the competition with the countries supporting the terrorism and affiliated with the West in the region (including Saudi Arabia, Qatar, UAE and Turkey) in the field of identity issues, Security and national interests. Based on this, Iran has defined the geopolitical codes as well as the definition of its friends and enemies, how to protect them, and at the same time defending their own interests and confronting threats, and justifying these actions and responses to threats. There are a number of uncertainties that threaten the Islamic Revolution of Iran, and from this perspective, it is important to examine the codes that are in crisis, and then their impact on the future of the Islamic Revolution. The method of this research is descriptive-analytic. The research data are collected in a library and through a picturing tool.

    Keywords: Islamic Republic of Iran, Geopolitics, Regional Codjaoplasty, foreign policy, National Interest
  • Habibollah Halimi Jloudar * Pages 23-43

    Imam Khomeini, during his political life and during the leadership of the Islamic Revolution (68-57), talked about the arrogant policies of influencing the Islamic revolution to overthrow or change its nature, which are necessary to protect the Islamic system. Note. This article answers this question as to whether the Imam's speeches in the field of penetration policies, evidence, documents or Qur'anic origins? The method of this research is documentary and the fingerprinting technique is used to collect information. The findings indicate that Imam Khomeini has doubted the ways of influencing the revolution, the generalization and deviation of the general minds, the application of the policy of fear and rjaya, the creation of differences, the induction of despair and the negation of self-esteem, gossip and rumination, Distortion, etc., and expresses them with the evidence and documentation of the Qur'an, so the words of the Imam are in accordance with the commands and descriptions of the God of the Sufi in the Holy Qur'ān, where the foe of the enemy to penetrate The Islamic Revolution spoke, referring to the word of God, that the sick hearts of the paths of putting all sorts of things out of their paths out of their path; when speaking of the ego Amfryby and diversion of public opinion to the orders of the Qur'an about Pharaoh and Nimrod noted policies. Imam Khomeini (RA) also referred to the practice of fear and rajah, which is consistent with the policies of the pharaoh's crowning in killing boys and keeping girls alive. And also warned of the creation of disagreements by the enemy, which, by virtue of his beliefs, is in harmony with the holy Qur'an.

    Keywords: Ways of influence, arrogance, evil, Qur'anic evidence, revolution
  • Alireza Ali Soofi *, Mohammadreza Sadeghi Pages 45-64

    One of the challenges actions in the first period of Mohammad reza Pahlavi monarchy was stablishment of constituent Assembly in 1949 in which the right to dissolve the Houses was delivered to the Shah. Shah, referring to this resolution, dissolved the houses in early 1961, and many laws were passed by the government during the long period of parliamentary closure. Some of these laws were opposed to the Shari'a of Islam, and therefore, a religious and democratic movement has formed in against of it in the second half of 1964, when Imam Khomeini gradually assumed a central role in it. One of the aspects of his approach at this movement was the emphasis on the illegality of the passage of laws during closing the houses. The present research is carried out with a descriptive-analytical method of historical type and seeks to answer the question of what caused the establishment of the Constituent Assembly in the Pahlavi regime and what was the reflection and effect of this action on Imam Khomeini's movement? Findings of the research indicate that the Shah formed the Constituent Assembly to dominate on the constitutional system and granted the right to dissolve the Houses, on the other hand, Imam Khomeini, who sought the formation of an Islamic state, has based one of the aspects of revolutionary movement in a rational and legislatinal way.

    Keywords: Pahlavi regime, constitutional law, Imam Khomeini, revolutionary movement
  • Saeed Mohamadkhani *, Aliakbar Kajbaf, Morteza Dehghan Nejad Pages 65-86

    1144/5000 National production is one of the needs of any society for the survival and continuity of human life and will have more political independence and national dignity as the political systems in the field of strategic and strategic products achieve self-sufficiency. This issue, while the Pahlavi regime did not have much value for national production and domestic product support, always emphasized oil revenues and open door policy, importing goods on the agenda, thereby reducing the flow of national production In Iran. From this perspective, the present paper attempts to answer this question using library studies and a questionnaire method; what are the damage to the national production during the Pahlavi regime and what has affected the Iranian economy? SPSS software is used to analyze the data. The assumption is that the Pahlavi regime has had more emphasis on importing economic products than domestic production, and oil revenues have had a huge impact on this issue. However, factors such as customs clearance, government interference in economic affairs, dependence of the economy on foreign goods, imports of crops, dependent industries, lack of support from domestic producers and poor economic structures have led to the destruction of production during the Pahlavi era Is.

    Keywords: National production, Pahlavi regime, economic dependence, economic structures, affiliated industries
  • Mostafa Karami *, Amir Niakoee, Ghodrat Ahmadian Pages 87-112

    The Islamic Revolution, especially since the year 1360, with the hegemony of the Islamist faction, has created massive changes in the political and social life of the Iranian society. Following this model of foreign policy action, the country has undergone fundamental changes in the tendency towards unity and coalition with the West to subjugate and even oppose international norms and institutions and power structure. Understand the reasons for this change. Foreign policy is a pivotal issue due to the formation of the foreign policy of the Islamic Republic.Hence, this article seeks to understand and explain the factors shaping the orientation of foreign policy in this period. Accordingly, the question was raised about how foreign policy of the Islamic Republic of Iran was shaped in this period and in what theoretical framework could this situation be explained and analyzed? The hypothesis is that the formation of the foreign policy of the Islamic Republic reflects the change in the nature of the state, which means the construction and ideology of power, the economic structure and policies resulting from it, and the nature of social forces and the kind of relationship they have with the power established in an interactive atmosphere. In order to obtain a more comprehensive model, the analysis of this research should use a political economic approach.

    Keywords: Foreign policy, political economy, imposed war period, Islamic Republic of Iran
  • Ghodsi Alizadeh Saylab *, Zahed Ghafari Hashjin Pages 113-136

    The main purpose of this paper is to identify and analyze the consensus in political thought and practice of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei. Thus, the present article seeks to answer the central question of what is the consensus in the leadership style of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei? In order to answer the paper's questions, document analysis method is used that is of a variety of qualitative methods. With this method, available documents include books, articles and theses and documents reviewed. By examining the political thought of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei, components such as consultation, dialogue and reasoning and elections Free and equal have been considered by Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei in the process of consensus building. It can be said that consensus on political thought and practice of Imam Khomeini (RA) and Ayatollah Khamenei has a special place. Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei have repeatedly emphasized on consultation, dialogue and elections .Therefore, after examining his political thought, he has tried to provide evidence of consultation, dialogue and election in a consensus. By studying in the leadership style of Imam Khomeini (PBUH) and Ayatollah Khamenei, we can say that he was engaged in political, social, cultural, economic, military, and ... issues Consensus through consultation, dialogue and negotiation, as well as public participation (elections). They have thus modeled their leadership style in consensus.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Consensus building, Imam Khomeini, Consultation, dialogue
  • Hassan Bashir, Majid Mokhtari * Pages 137-157

    The Government of the Islamic Republic of Iran is obliged by Article 11 of the Constitution and the religious foundations of the government to base its overall policy on coalition and unity of the Islamic Nations and to pursue "the realization of the political, economic and cultural unity of the Islamic world"; It requires conducting policy studies in various dimensions, especially in the cultural field, as the most important priority of the Islamic Revolution. Today, the heavy costs of divisions and strife between Muslims in the region and global conditions have doubled the need to pay attention to the cause of Islamic unity. The main question of the article is to find a model for the cultural policy making of the Islamic Republic of Iran in order to create and strengthen unity in Iran and the Islamic world. In the conceptual section, of course, it is explained that unity does not mean uniformity. The theory chosen is to provide a model of "unity in plurality". Within the framework of cultural policy theories and intercultural communication through library studies and thematic analysis method, the authors attempt to prove the hypothesis of the article that it is necessary to first present the Islamic principles and values based on Islamic unity cultural policy making model. It is to be explained, then the objectives that are achievable for this Ideal are drawn and finally the strategies and operational policies to be expressed for the purposes. Presenting this template in the form of charts and tables is one of the innovations of the article. Obviously, after policy making, it is the executive planning stage that is beyond the scope of the paper, although the main authorities for pursuit of any policy in the area of governance have been pointed out in policies table.

    Keywords: Islamic Unity, Proximity of Islamic Schools of Thought, Culture, communication, Cultural policy making, Islamic Republic of Iran
  • Mohsen Jalilvand, Behnam Sarkheil * Pages 159-182

    The present paper seeks to answer the question by the descriptive-analytical method and based on the common historical classification of the superscriptive political Islam, which consists of five subcategories of Islamic pragmatism, constructivism, democracy, justice, and moderate subjectivity, to answer the question of what the political cinema shows in each Is it possible to measure these periods? And what is the impact of Islamic political Islam on the process of political cinema in Iran? The present paper seeks to answer the question by the descriptive-analytical method and based on the common historical classification of the superscriptive political Islam, which consists of five subcategories of Islamic pragmatism, constructivism, democracy, justice, and moderate subjectivity, to answer the question of what the political cinema shows in each Is it possible to measure these periods? And what is the impact of Islamic political Islam on the process of political cinema in Iran? It seems that the official cultural policies of the country in the field of cinema during the past four decades, despite the relative ups and downs, have been shaped by the superstition of political Islam. In such a way that most decision-makers and cinema officials at any time adapted to the scores derived from this superfiction by actions such as artistic (such as the artistic revolution of the Islamic Revolution), institution-building (such as the cinematic organization), or the sponsorship of the production of films with the concepts of the Islamic Revolution (such as Sacred Defense films) follow the same general lines.

    Keywords: Islamic Revolution, Political cinema, Holy Defense, political Islam, cultural policy